Devisingen är över

Så jälva skönt! Känns jättekonstigt att ha tid över ist för skola och jobb varenda lediga stund, så härligt :) Föreställningen gick jättebra, jag Amanda och Camilla är jättenöjda med vår del och många i publiken tyckte att vår var bäst! Inte nog med detta så har DNs egen bloggare Lars Epstein skrivit om vår föreställning på dn.se :)

Nu laddar jag upp batterierna till lördags kvällen då Stella och jag ska ha vårt 45års kalas!


Här kommer blogg inlägget:

Må aliasTEATERN leva vidare!

Skrivet av Lars Epstein 21:59, 17 mars 2012 i kategori KLICKA-FÖRSTORA BILDEN, Kultur, Vasastan

Strax före lördagens föreställning på aliasTEATERN på Hälsingegatan, gatan med de dystra associationerna.

Hälsingegatan i Vasastan är de dystra minnenas gata. Vasa Real i början av 50-talet var mitt fängelse där jag lyckades straffa ut mig efter några nedtryckande år. Orättvisa lärare, outhärdliga morgonsamlingar och en mobbande reservkapten som ledde gymnastiklektionerna har lett till det livslånga obehag jag känt så fort jag hamnat på denna de mörka associationernas gata. Mittemot Vasa Real på Hälsingegatan ligger aliasTEATERN. Mina upplevelser från aliasTEATERN är enbart positiva. De har verkat som lindrande medicin mot de mörka Vasa Realminnena. För några år sedan besökte jag aliasTEATERN på sydamerikansk filmfestival och på lördagen var jag åter där.

Ingrid Wittbom och Simon Lavasani träter vid frukostbordsscenen medan publiken i bakgrunden betraktar skådespelet.

Publiken på plats i teaterrummet betraktar …

… Sara Larsson som flygvärdinna i Pink Airlines medan hon i detalj instruerar passagerarna hur de ska handskas med ett utdelat tuggummi, en parodi på hur säkerhetsinstruktionerna brukar gå till i flygplanen innan start.

Den här gången kom jag till aliasTEATERN som teaterbesökare. Eleverna från teaterskolan Calle Flygares avslutningstermin hade satt upp några scener som de själva fritt skapat utifrån en novell av Edgar Allan Poe. Det blev en annorlunda teaterupplevelse med publiken vandrande fram och tillbaka förbi olika stationer i teaterlokalen. Särskilt minnesvärd var scenen vid frukostbordet med mamman, pappan och tonåringen, en liten kärnfamilj vars medlemmar på ett närmast Beckettskt sätt var oförmögna och i grunden ointresserade av att kommunicera med varandra. Pessimistiskt och humoristiskt samtidigt. Synd att det var en engångsföreställning. Men i maj gör eleverna sin slutproduktion Mad av Jeremy Weller. Då blir det fler föreställningar. Kanske på aliasTEATERN som under åren har fått sänkta bidrag från Kulturrådet och nu hotas av nedläggning.

Solidaritetskväll är det i dag, söndag, för den nedläggningshotade aliasTEATERN.

En namninsamling för aliasTEATERNs överlevnad pågår. Drygt 2 000 namn har samlats in. Idag, söndagen den 18 mars kl 17.00, är det solidaritetskväll för och på aliasTEATERN (Hälsingegatan 3) med musik, poesi, tango, mingel och anförande. Temat är Bach-Borges-Tango. Solidarisk entré 50 kr. AliasTEATERN är hemmascen för Latinamerikanska Folkteatern och även gästspelscen för många fria grupper från Stockholmstrakten och för utländska gästspel. Den har funnits sedan 1994. Må den leva vidare och lysa upp Hälsingegatan.


Vad önskas?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0