IDAS BLOGG, Goes Bitter-Pitt.

Känner ni någonsin att ni är födda i fel tid? Att ni hellre skulle velat springa runt i höftskynken och klubbat ner ett vildsvin, eller varför inte levt i Frankrike kring revolutionen och hört Marie Antoinettes kända fras "Ge dem bakelser!"

Ibland kan jag helt enkelt känna mig extremt malplacé.

Visst är det bra att samhället och världen går framåt. Jag förkastar klassystem och hyllar jämnställdheten, men ibland känner jag att vi i väst verkligen lever i den mest värdelösa av tider. Vad har vi åstadkommit? (Förutom att ha använt upp majoriteten av världens resurser, tagit sju lån på våra hus för att kunna köpa och köpa, samt poosat på Stureplan.) Undra  om vi inte har tappat greppet en smula? Vad är meningen med hela den här materialistiska/ytliga trenden?

"Smokin weed n sippin henessy"
"Every one wanna be rich n beautiful"
"I got my mind on my money, n my money on my mind"
"Pengar rullar in som det ska, det går bra nu"
"Just got paid n I got a little money to burn, I've gotta get laid gonna find me a sexy girl"

Jo summan är helt enkelt att ha så mycket som möjligt, fortsätta ta i största möjliga utsträckning och ge så lite som möjligt till medmänniskorna. "Jag, jag, jag, jag".

"Joo, men klart vi ska gå med i EU, det blir ju billigare att gå på restaurang då"
"Men man får ju inte gå ur?"
"Aaa.. Men det blir ju billigare att gå på restaurang då!"
"Men frågan är ju hur pass allierade vi vill bli, och hur blir det med det militära, kommer EU bli en stormakt?"
"Aaa.. Men det blir ju billigare att gå på restaurang då!"
"Shit vad jobbigt med Greklands statsskuld, nu kommer det skäras ner på jobben bland annat inom skola, barn och omsorg... Man sätter inte ens in vikarier längre inom äldreomsorgen när någon är sjuk och man har inte rätt till vak längre, man får dö själv"
"Aaa men det är i alla fall billigare att gå på restaurang nu!"

Tänk vad viktigt det hade varit att ha stått i demonstrationerna för 8 timmarsarbetsdag! Och tänk att få ha demonstrerat mot Vietnamkriget! Varit med och rivit Bastilijen! Delat ut propaganda-tidningar mot nazismens regim! Nästa gång folk kommer gå mot "a good cause" är när vi måste kriga för lägre löner, mindre matransoner och sämre standarder. Ja för inte kommer Gud plösligt börja skita ut vatten och olja
när Asien och Afrika insustrialiseras. Och inte kommer folke vara hypade på det, man köper ju hellre en femte bil. Om vi ens lever tillräckligt länge för att uppleva det. Pappa brukar säga "Vi sitter i en luftkonditionerad buss med bästa servicen och alla är glada, på väg rakt mot stupet"

Men så länge det är billigt att äta på restaurang så...

Vet inte exakt var jag vill komma. EU är inte skurken, bara folket kan styra. Men idag lyssnade jag på när mamma spelade Piano, ett stycke skrivet av Händel och jag grät fakstikt. Var längesedan något berörde mig så äkta och jag kunde andas ordentligt för första gången på mycket länge. Konsten är på någotvis oanstastlig mitt i detta plastiga samhälle där sötsliskiga drinkar varvas med engångsligg och hyckleri.'

Och jag hycklar mest av alla. För jag gillar East, Mojito och Vappianopizza jäkligt mkt.

Ändå kan jag verkligen ibland tro att jag skulle passa i en av Per Erik Fogelströms böcker som skilldrar Sverige kring sekelskiftet. Allt var så primitivt: Mat. Husrum. Kärlek. Sex. Och en kamp, en enighet för något bra; jämlike och dräglig levnadsstandard. Men vad var det värt när vi 100 år senare ändå röstar för politiker som vill ha ett elit-samhälle på nytt. Well done. Go on and take a bow!

Nu måste man sitta på långa utbildningar som man helst inte vill gå, men måste för att man saknar Matte B. Det är omöjligt att flytta hemifrån eftersom det kostar skjortan och allt köps upp. (Nej, vill inte att pappa ska betala) Killarna jag träffar vill bara ligga, medan jag vill ha kärlek. Som tjej ska man vara smal, snygg, storbystad och chiiiiiiik.

Det är för många måsten. För mycket stress. Och alla dessa valmöjligheter man blir påprackad. Hur fasen ska jag kunna veta vilken mobil som är bäst, Nokia eller Sony Ericson?! Och vem fan bryr sig egentligen, varför är det ens viktigt? Barn svälter i Afrika, jorden håller på att gå under... Ändå funderar jag på huruvida min telefon ska ha skjutlucka eller inte. HELLO PARADOX!

Jag blir i alla fall trött nu. Ska gå och äta glass. Hejdå!


Vad önskas?
Postat av: johanna

puss! vi får tänka på staden ovan molnen, eller så.

2010-08-03 @ 16:14:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0